Firemní blogger by měl být skutečná osoba :(

24.07.2012 09:49

Ian Bok asi nakonec nebude psát náš blog. Nebude totiž existovat vůbec. Škoda, těšil jsem se. Marketingové poučky i zdravý rozum radí, že firemní blog by měla psát skutečná osoba. Člověk z masa a kostí a nejlépe někdo z nejvyššího managementu. Když se např. pan ředitel takříkajíc odkope, nechá nahlédnout do svého soukromí, a nebojí se prezentovat své názory na svět, jednoduše zlidští. Dlouho jsem se tomu bránil. Stvoření imaginárního Iana Boka bylo velmi lákavé z několika důvodů.

Proč je lákavé psát firemní blog pod pseudonymem

Takový reálně neexistující blogger si totiž může dovolit mnohem víc, než osoba reprezentující firmu. Může být mnohem drzejší. Navíc mám dojem, že já jsem lidský až dost a nepotřebuji se zlidšťovat blogem. Dalším důvodem pro imaginárného bloggera byla výzva. Proti všem tvrzením a předpokladům jsem chtěl dokázat, že imaginárního bloggera utáhnu. Že dokážu psát pod pseudonymem Ian Bok aniž by to bylo nepřirozené a rozpoznatelné. Že mu dám ksicht a co víc, i k...e. ... a je to tu! Autocenzura. Pod svým jménem a pod jménem své firmy přeci nemohu napsat slovo koule.

Pseudonym Ian Bok je navíc roztomilým odkazem na humanistického básníka a pedagoga z dolní Lužice Jana Boka (Ioannes Bocatius). Jeho postava hezky koresponduje s vizí našeho nakladatelství, které má přinášet vzdělání a rozvíjet české písemnictví.

Tolik o mých osobních důvodech. Ve firmách se pro neexistujícího bloggera rozhodují často proto, že chtějí zůstat v anonymitě. Ale nefunguje to. Navíc, pokud předstírají, že jde o skutečnou osobu a tento malý podvod se provalí, ztrácejí víc než získali.

Zajímavé články o tom, jak psát firemní blog jsou např. od Petra Pietraše nebo Bigbloggera na Lidovkách. 

Proč nepsat pod pseudonymem

A důvody proti pseudonymu? Na vlastní kůži jsem si vyzkoušel, že pokud čtu příspěvky od někoho, kdo vystupuje pod vlastním jménem a vlastní tváří, pak mám dojem, že ho znám. A s takovým známým člověkem se prostě dělá obchod lépe, spíš mu zakázku dám. A to je holt argument pádný jako facka od mojí babičky. Vybraný pseudonym kromě jiného taky může ukazovat na Johna Boka, politického aktivistu. A s politikou nechceme mít nic společného. Navíc jak už to bývá, argumenty pro jsou často dvousečné a tak současně představují i argumenty proti.

Váš reálný Jiří Bábek